Vad gör jag när jag inser att jag upplevs som en lyxprodukt i ett prismedvetet samhälle eller när jag vill skapa modern och ny arkitektur i ett traditionellt ingenjörslandskap, ja helt enkelt verka i en medveten entreprenörsmiljö?
De funderingarna inledde mitt tal på Finsk-svenska handelskammarens seminarium onsdagen 6. februari 2019 på Sveriges ambassad i Helsingfors. Tack vare dessa reflektioner samt att jag verkat som mikroföretag har jag utvecklats till den jag är idag. Långt borta från de stora metropolerna har jag också utvecklat egna arbetsmetoder. Ett moget resultat som växt fram genom att ifrågasatta och analysera mig själv som arkitekt, inte bara mina kunskaper som arkitekt, utan min egentliga roll som arkitekt. Vad kan jag bidra med? Vilket är mitt mervärde? Vad är mitt kundvärde?
Mitt anförandes kärnbudskap var ”Konsten att tänka brett”. Konsten och företagandet var ännu på 1700-talet ett par, där konsten dels var det genuina hantverket. I och med industrialismen separerades de och blev nästan varandras motsatta parter. Jag strävar till att sammanföra dem och det här äktenskapet i vår samtid. Som arkitekt har jag insett hur stor nytta jag har av att kombinera kreatörsskap med entreprenörsskap. Helt enkelt ett mervärde där 1+1=3. Samtidigt som jag alltid sätter projekten i en bredare och större kontext – dvs jag zoomar ut.
Så rubriken ”Den moderna kreatören som entreprenör” kändes naturlig för min del och samtidigt fick jag möjlighet att dela med mig av mina egna insikter och analyser som fötts ur mitt perspektiv, många gånger långt från den traditionella arkitektrollen.
Min konstnärlighet belystes genom egna projekt men så förespråkade jag också vikten av samverkan och kommunikation. Att vi verkar tillsammans, att vi samarbetar, kommunicerar och att vi alla tar gemensamt ansvar, för då föds det något unikt. Det är oerhört viktigt att vi finner en gemensam yrkesdialog ute på fältet, på byggplatsen, i galleriet osv. MEN vi måste också hitta ett gemensamt språk i mötesrummen. Vi arkitekter håller tyvärr på att mista vår auktoritet med dagens upphandlingssystem som byggnadsindustrin lever och växer på. När pengen talar lider konsten och kvalitén, viktiga element som måste vi kunna försvara. För att bli hörda hos entreprenörerna/investerarna bör vi prata för ett andrahandsvärde, mervärde och ta fram fördelaktiga alternativ, dock inte på bekostnad av det som är viktigt för arkitekturen, konsten. För de enda som kan det, det är VI. Ingen annan gör det för oss. Det är vårt ansvar.
Detta var mitt andra viktiga budskap.
”När business möter konst” var ett högaktuellt ämne och producent var Johanna Stenback. Hennes fenomenala innehåll gjorde seminariet oerhört populärt, inte konstigt att det var överbokat och hade en lång kölista. Så nu kommer Finsk-svenska handelskammaren att arrangera seminariet också i Stockholm, på finska ambassaden! Mycket hedrande att få vara delaktig även då och vara talare i varumärkeslandet. Efter att lyssnat till den fantastiska förmiddagen om Tove Janssons filosofi och hur vackert Moomin Characters anammar den i sin business så vet jag att vi har att tillföra. Så missa inte chansen i Stockholm. Mer info kommer på Handelskammarens hemsida. Vi ses då!
Eventuellt ses vi redan onsdagen 6.3.2019 i Vasa på Handelskammarens följande seminarium ”Nycklar till framgång i Norden”.
Det fantastiska fotot fångades av fotografen Magnus Lindholm. Ett vakande öga av svenska kungen Karl XI. Dessutom i en sal planerad av arkitekten Torben Grut, samma arkitekt som ritat ståtliga brandkårsbyggnaden i Jakobstads centrum och unika Stadion i Stockholm.