Att ha roligt på jobbet

November 24, 2018

 

De är den nya produktutvecklingens förfäder. De delar proton som får testas av användarna. Och testarna delar med sig via sina  sociala medier - vadå naturlig marknadsföring. Ja allt involveras i ett tidigt skede för bästa produkt. Jag pratar om spelutvecklare.

 

Visst låter det som ett önsketänkade? Tänk om vi kunde använda oss av detta tankesätt i all produktutveckling. Inte konstigt att den växer snabbt denna industri och en framtid har den, trots att jag ibland tvekat.

För mig har denna produktion känts så avlägsen och något som jag bara följt med vid sidan om. Men det lilla jag förstått av spelutveckling ville jag finna mer ut av eftersom det just känts som att avståndet har varit flera generationer. Så därför satte jag mig ned med Wilhelm Nylund, enbart 23 år och VD på Landfall Games. Han tar emot mig i deras kontor på översta våningen i en byggnad i centrala Stockholm. Där sitter de tio stycken i ring i ett rum. Skorna lämnas vid dörren och det är så tyst att man bara vill viska. Fokuset är högt men avslappnat. Vi slår oss ned i deras gamehåla där de spelar spel. Intill finns ett mötesbord. Tror jag. Ånej, det finns inget mötesbord här, har de möten så tar de en lunch på stan. Detta långbord intill den stora mjuka soffan används som bord för pauser och då de slår sig ned för att spela - spela brädspel. Inte för att samlas och ta beslut, det gör man aktivt ute i datorringen.

 

Att hitta på små lekar och spel är deras syfte medan de själva har roligt. De små lekarnas råversioner sätter de ut tidigt på nätet för att användarna ska kunna testa och ge feedback. Och framför allt för att spelutvecklarna kan se användarvänligheten. Att förstå hur brukaren använder produkten och hur de matchar logiken. Och hur spelet väcker känslor.

Detta är unikt. VAD är det folk reagerar på? Hur styra designen för att få spelet att flyta. Som att kunna använda ett klädesplagg eller en arkitektmodell på riktigt innan plagget eller arkitekturen gjord. Detta fenomen tycker jag gör hela spelindustrin. Och här har vi mycket att lära. Och som Wilhelm säger "Det blir som ett demokratiskt utövande, det som tilltalar folk får automatiskt likes."

Ännu en gång blir jag påmind om prototypens värde. Detta poängterar Henriette Wamberg, vd på Gehl arkitekter, gällande stadsplanering och samhällsutveckling. Gör proton och testa.

Ska bli spännande att se hur implementera spelutvecklingen i framtidens samhälle. Det kommer absolut att ske någon dag, det återstår bara att se. Tills dess fortsätter Landfall att ha kul. De vill vara ostrukturerade och privatägda. Låter konstigt i businessöron. Och framför allt då man vet att deras spel "Stick fight" har sålts 2,2 miljoner ex på lite över ett år. Jag får buga och bocka. Glad över att jag tog mig hit och känner att jag lyckades krympa vårt avstånd till en generation - tills han, Wilhelm växer ifrån mig igen. I hissen ner har jag ett leende på läpparna, tänk vad mycket stort kan hända när man har roligt på jobbet.

 

 

 

 

Please reload

  • Grey LinkedIn Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

© 2018 by ACH ARCHITECTURE

SOLUTIONS